25 december 2011

Écléctique

Så kom äntligen den efterlängtade tomten igår kväll, till dotterns förtjusning och skräck... Hon har varit så kaxig hela tiden när hon pratat om tomten, men när han väl dök upp blev hon så blyg och försiktig. Tomten var nog nöjd med hennes uppförande under året, för många klappar blev det!

Även jag måste ha gjort något rätt i år, för tomten gav mig riktigt fina klappar. Bland annat en väldigt efterlängtad Marrakech-lykta, fler ljusstakar till min samling av Festivo från Iittala, skålar ur serien Kastelhelmi, en skön och gosig värmefilt och lite annat smått & gott.








Idag har jag legat i sängen, ätit praliner och bläddrat i inredningstidningar. Har fördjupat mig i kommande årets trender och något jag verkligen gillar är ordet écléctique. Grundaren till Svenskt tenn beskrev stilen redan på 1920-talet: "det moderna hemmet är en blandning av dyrare och billigare föremål, som inte behöver passa ihop. Huvudsaken är helt enkelt bekvämlighet och trivsamhet" (Hus & hem nr 1/2012)

Andra trender som jag föll för är gråa toner, läderdetaljer och renskinn. Till min lycka berättade svärfar att han har ett ute i garaget han vill bli av med!





Klickade hem några inredningsfavoriter från H&M Home som jag spanat på länge. Bland annat ett grått sammetsöverkast och en vit linnesängkappa. Kommer bli perfekt i nya sovrummet!





BILDER; H&M HOME

1 kommentar:

Anonym sa...

Läste också om det i Hus och Hem hos mamma och gillade det :) Vad snäll tomten var med dig, det var han med mig med :) Kram på er och hoppas resan hem går bra! MalinJ