10 februari 2010

Trädgårdsdrömmar

Trots att det är väldigt mysigt och vackert med snö har jag börjat längta till våren. För barnens skull kan dock snön hänga kvar tills sportlovet är avklarat åtminstone.

Vi har en hel del att fixa ute i trädgården och jag skulle behöva börja planera lite hur vi ska ha det. Men eftersom mina fingrar är mer svarta än gröna så behöver jag börja med att inse mina begränsningar =) Jag kan nog aldrig få den där lummiga trädgården jag drömmer om... Istället tänker jag att träd, buskar och prydnadsgräs är ganska så "självgående" och borde funka även för mig. Frågan är ju bara vad vi ska köpa, och var vi ska sätta det... Tänk om vi hade möjlighet att ta hjälp av en trädgårdsdesigner, vad mycket enklare allt skulle vara då! Nu ska man sitta hemma själv (med noll kunskap) och försöka få till något vettigt. Inte lätt!

Ett silverpäron, eller Nordens olivträd som de också kallas, skulle jag vilja ha. Gillar stilen på bilden nedan med samplanteringar och dekorationsgrus.


BILD; BORÅS TIDNING

Dessa trädgårdar inspirerar mig, men är nog ingenting som vi lyckas med eller har möjlighet åstadkomma...


The Daily Telegraph Garden 2009



The Daily Telegraph Garden 2006

Jag har, som tur är, inte så jättestor stress över trädgården. Det får helt enkelt ta den tid det tar. Men något träd borde vi få ner i jorden i vår för det tar ju ändå ett tag innan de växer till sig.

Svärfar har redan planerat att han ska bygga en bod av virket som blivit över från bygget, och det tackar vi så mycket för! =) Ska bara klura ut var vi ska placera den.

Största "problemet" med trädgården idag är den totala insynen eftersom det inte finns någon växtlighet alls på tomten. Är det någon som har tips på snabbväxande och snygga träd/buskar/perenner så får ni gärna dela med er! Jag hoppas också att vi åtminstone har möjlighet att sätta upp lite spaljéer runt uteplatsen, så att man kommer att vilja vara där lite mer i sommar.

Trädgårdsmöbler behöver också införskaffas eftersom glasbordet välte omkull i stormen i höstas och gick i tusen bitar. Vet inte riktigt vad jag vill ha men såg i alla fall en riktigt snygg lösning i en inredningstidning som jag är lite sugen på. Den familjen hade själva snickrat ihop bord och långbänkar med plats för många.

Inga kommentarer: