17 december 2010

Good enough?

Julefrid. Vad är det egentligen? Den här julen trodde jag verkligen att jag skulle ha tid att fixa allt långt före andra ens skulle hinna tänka tanken. Men med vild 1-åring hemma och så mycket extrajobb jag bara orkar och hinner så ser verkligheten annorlunda ut.

Mina julkort blev hastigt nerplitade och ivägskickade i sista minuten. Vissa kom tydligen fram utan vare sig hälsning eller avsändare. Den köpta pepparkaksdegen ligger fortfarande obakad i kylen, julstjärnorna i fönstren har slocknat och jag kommer mig inte för att byta lampa. Jag har inte städat, påtat ner nejlikor i apelsiner eller hängt upp julgardiner.

Jag är stressad & trött men tillåter mig ändå att gå här hemma och julmysa emellanåt. Allt måste väl inte vara så himla perfekt hela tiden? Kan det inte vara en gnutta okej att nöja sig med det lilla? Glädjas åt att jag i alla fall har en krans vid dörren, några ljusstakar i fönstren, en tomte, en bunt kanelstänger, en fläckig röd linneduk och en alldeles ljuvlig, nyutslagen amaryllis...

Ska fixa de sista julklapparna på måndag, sen tror jag att jag bestämmer mig för att det är okej så här. Andas ut, ta det lugnt & börja njuta på riktigt.

JULEFRID

1 kommentar:

Anna sa...

...och på onsdag dricker vi glögg i Malins soffa och bara njuter av jullovet :) Vi hinner med de perfekta jularna. Någån gång i framtiden. Långt fram. Då!