5 januari 2012

Limoni.

Hade tur och fick middagen fixad idag igen - otroligt skönt! Men innan jag fick reda på det åkte jag och handlade lite, kylskåpet ekade nämligen kusligt tomt efter ett par dagar i sjuksängen. Knastret under fötterna och dammtussarna i hörnen ska vi inte tala om...

Köpte hem några citroner på samma gång och lade dem på det gråa fjärilsfatet från Mateus. Enkelt, snyggt och billigt. Innan de blir alltför skruttiga så gör jag supergod lemonad av dem!



Börjar faktiskt känna mig mycket bättre nu, och hoppas att det sista av hostan också ger med sig snart. Efter ett par svettiga nätter ser jag fram emot att krypa ner i nya, fräscha vita satinlakan. Lite hotellkänsla så här mitt i vardagslivet...



Låg och funderade på både det ena och andra idag, och kom mitt i allt ihåg alla mina samlingar jag haft genom åren. Det började med bokmärken, sedan glaskulor, klistermärken, suddgummin, frimärken... Numera samlar jag mest på finskt glas i olika former. Festivo-ljusstakarna som jag nämnt tidigare, och ett relativt nytt samlande av Kivi ljuslyktor i olika färger. Hittills har jag fyra, och dottern en rosa som jag lånar så länge. Förhoppningsvis blir det fler allteftersom. Arabias krukor har jag, med hjälp av vänner & bekanta, också samlat ihop en hel del av.

Festivo-ljusstakarna har fått flytta till matbordet där de står i samlad trupp.



Kivi lyktorna har hittat sin väg från olika gömställen och står numera stiligt uppradade på spiskransen.



Det är kul att samla, men jag är inte särskilt avancerad i mitt upplägg. Strävar inte efter kompletta samlingar, utan slutar oftast när jag själv är nöjd (eller har tröttnat). Det är själva jakten som är rolig, speciellt om samlandet består av sådant som går att fynda på loppis om man har tur. Just nu funderar jag på att försöka hitta kompisar till min keramikvas från Upsala Ekeby...

Tyckte att månbordet såg tomt ut så jag flyttade dit några fler saker. Skålen från Tine K, ett silverägg från Indiska (liknande finns hos House Doctor), ett tryck av lilltjejens händer och ett litet blomarrangemang. Under bordet står tidningskorgen från Bruka Design.



Imorgon är det helg, så ikväll var det lite extra mysigt i soffan. Livia älskar sin kanin, och snusar så sött på öronen... Tröjan med stjärnorna kommer från Villervalla.



BILDER, PRIVATA

Inga kommentarer: