7 januari 2012

Visa upp världen.

Hör du till trendnissarna som vill ha koll på läget bör du definitivt se till att hänga upp en lagom sliten karta på väggen därhemma. Alternativt damma av farfars gamla jordglob och ge den honnörsplats i vardagsrummet.



BILD; VÅRT NYA HEM

Gamla kartor finns det gott om här hemma, men jag tror inte att skrynkliga orienteringskartor platsar in i den här kategorin! Men farfars jordglob står åtminstone på bokhyllan i arbetsrummet. Den får mig att minnas farfar, hur han tålmodigt höll mig i famnen när jag var liten och jag snurrade jordgloben och pekade på land efter land, efter land...

Farfar finns inte mer, men jag minns hur hans ansikte fullkomligt lyste när han skrattade. Hans vita hår, hans klocka och vackra, grova arbetarhänder. Jag ser honom sitta på en bänk i solen, med ögonlocken stängda bakom solglasögonen. Med ett leende på läpparna njöt han av solens strålar som kittlade hans ansikte. I slutet, när hans hud var så tunn så du nästan kunde se igenom den, när ansiktet inte lyste mer och andningen blev tyngre och tyngre. Då önskade jag verkligen att han hade fått sluta sina dagar på den där bänken istället. Med solens strålar som kittlade hans ansikte.


BILD; PRIVAT

Inga kommentarer: